اعلام شرایط رشد اقتصادی کشور، ثبت 11 مورد رشد منفی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران : در حالی تولید ناخالص داخلی در ایران باز هم روندی منفی طی کرد که برای 11 بخش رشد منفی ثبت شده است.

اعلام شرایط رشد اقتصادی کشور، ثبت 11 مورد رشد منفی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، گزارش رسمی که اخیرا مرکز آمار در رابطه با شرایط رشد مالی در بهار امسال گفت نشان داد که رشد در دو بخش با نفت و بدون نفت منفی شده است؛ به طور که تولید ناخالص داخلی همراه با نفت 3.5 درصد و بدون نفت 1.7 درصد کاهش داشت.

بررسی شرایط رشد مالی از بهار پارسال تا امسال از این حکایت دارد که رشد تولید همراه با نفت از منفی 9.9 درصد در بهار پارسال به منفی 3.5 در بهار امسال رسیده که حدود 6.5 درصد بهبود یافته است. در این بین رشد مالی در شش ماهه دوم سال گذشته به منفی 10، 9 ماهه به منفی 7.1 و در سرانجام سال گذشته منفی 6.9 درصد بوده است.

در بخش بدون نفت نیز رشد مالی از درجه منفی کمتری برخوردار است چرا که اثر کاهش صادرات نفت در این بخش ملموس نیست. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی ایران بدون نفت در بهار پارسال منفی یک بوده که در شش ماهه دوم به منفی 0.6، 9 ماهه 0.2 و سرانجام سال منفی 0.5 درصد رسیده است، اما در بهار امسال رشد منفی تر شده و تا منفی 1.7 درصد ثبت شده است.

اما بررسی شرایط رشد مالی در بین 17 فعالیت عمده مالی نشان می دهد که 11 رشته رشد منفی و 6 رشته رشد مثبت دارد.

این در حالی است که در گروه کشاورزی رشد مالی از 4.7 در بهار پارسال به 0.1 در بهار امسال رسیده که ریزش 3.7 درصدی دارد.

در گروه صنایع نیز رشد از منفی 20.3 به منفی 4.4 رسیده که نشان دهنده بهبود حدود 16 درصدی ولی همچنان است. گروه صنایع و معادن بدون نفت نیز شرایط بهتری در پیش گرفته و از منفی 1.3 در بهار پارسال به یک درصد افزایش دارد.

در بخش استخراج نفت و گاز طبیعی نیز بهبود حدود 27 درصدی ثبت شده؛ به نحوی که از منفی 41.3 در بهار پارسال به منفی 14.3 درصد می رسد.

در بخش های دیگر می توان به رشد منفی ساختمان اشاره کرد که از 8.8 بهار پارسال به منفی دو در بهار امسال کاهش دارد.

در گروه خدمات رشد همچنان منفی است و از منفی یک به منفی 3.5 کاهش دارد.

اما بالاترین حد رشد منفی به گروه خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی برمی گردد که از منفی 0.2 در بهار پارسال با ریزش نزدیک به 63 درصدی به منفی 63 درصد رسیده است.

در واسطه گری مالی رشد وجود دارد و از 0.8 به 10.3 افزایش پیدا کرده است و در حوزه مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار نیز ریزش نزدیک به 12 درصدی ثبت شده به طوری که از 5.8 تا منفی 6.1 ریزش داشته است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 39723

به "اعلام شرایط رشد اقتصادی کشور، ثبت 11 مورد رشد منفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام شرایط رشد اقتصادی کشور، ثبت 11 مورد رشد منفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید