(تصاویر) جو بایدن وزیر خارجه خود را انتخاب کرد؛ آنتونی بلینکن کیست؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سه منبع مطلع به خبرگزاری بلومبرگ گفته اند که تصمیم جو بایدن برای انتخاب آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه آمریکا در دولت احتمالی بعدی آمریکا قطعی شده است و بلینکن روز سه شنبه رسما برای تصدی این سمت معرفی خواهد شد.

(تصاویر) جو بایدن وزیر خارجه خود را انتخاب کرد؛ آنتونی بلینکن کیست؟

به گزارش خبرنگاران، رسانه های آمریکایی پیش از این از سوزان رایس نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، سناتور کریس کونز، سناتور کریس مورفی و ویلیام برنز قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در کنار آنتونی بلینکن به عنوان گزینه های احتاقتصادی تصدی وزارت خارجه نام برده بودند.

بلینکن ایستاده با پیراهن آبی در پشت اتاق، در حال تماشای حمله به اقامتگاه بن لادن

آنتونی بلینکن کیست؟

آنتونی بلینکن از ژانویه 2013 دستیار رئیس جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا و قائم مقام مشاور امنیت ملی بود. باراک اوباما در نوامبر 2014 بلینکن را به عنوان قائم مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا برای جانشینی ویلیام برنز که بازنشسته شده بود به سنای ایالات متحده برای اخذ رای اعتماد معرفی کرد. سنا در 16 دسامبر 2014 با رای 55 به 38 به بلینکن رای اعتماد داد.

در سال 2002 بلینکن به عنوان رئیس دفتر کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا، منصوب شد و تا 2008 در این سمت ماند. او همچنین عضو پیوسته ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی بود. در سال 2008, بلینکن برای کمپین ریاست جمهوری جو بایدن کار می کرد و از اعضای تیم انتقال اوباما-بایدن بود.

بلینکن در مذاکرات هسته ای قدرت های جهانی با ایران نیز نقش داشت و منتقد تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج واشنگتن از این توافق به شمار می رفت.

بلینکن معتقد به همکاری نزدیک اروپا و آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران است.

او پیش از انتخابات در گفت و گویی با انتقاد از سیاست های دولت فعلی این کشور در برابر ایران، گفت که در صورت پیروزی بایدن و بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای، آمریکا هم به این توافق بازمی گردد.

بلینکن با گفتن این که در پی خروج آمریکا از توافق هسته ای، فعالیت هسته ای ایران و غنی سازی آن افزایش یافته است، عنوان نمود: ما واقعا تمام متحدان مهم خود را که می خواستند به توافق پایبند باشند با خودمان بیگانه کردیم. اکنون آن ها بیشتر انرژی و اقداماتشان را به جای همکاری با ما بر سر مقابله با برخی رفتارهای ایران در جاهای دیگر جهان، صرف کوشش برای حفظ توافق هسته ای نموده اند

مشاور بایدن در ادامه با اشاره به خاتمه یافتن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر گفت: آمریکا اقدامی برای تمدید این تحریم در سازمان ملل انجام داد. تنها یک کشور از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل از ما حمایت کرد. روسیه و چین از حق وتو استفاده کردند. یک افتضاح دیپلماتیک بود.

آنتونی بلینکن در کنار جو بایدن

از این رو انتصاب بلینکن به سمت وزیر خارجه آمریکا شاید احتمال بازگشت دوباره واشنگتن به توافق هسته ای را قوت ببخشد. با این حال مقامات دولت دونالد ترامپ می گویند که حتی اگر دولت هم بایدن بخواهد به برجام بازگردد، امکان لغو فوری تحریم های وضع شده علیه ایران را نخواهد داشت.

همچنین برخی منابع دیگر نیز می گویند که جیک سالیوان، دستیار سابق هیلاری کلینتون در وزارت خارجه آمریکا، به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دستیار بایدن معرفی خواهد شد.

جیک سالیوان و هیلاری کلینتون

رسانه های آمریکایی همچنین گزارش داده اند که انتظار می رود بایدن، لیندا توماس گرینفیلد را به عنوان سفیر در سازمان ملل اعلام کند.

درحالیکه جو بایدن از سوی رسانه های آمریکایی به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شده است، دونالد ترامپ هنوز پیروزی وی را به رسمیت نشناخته و مشغول پیگیریهای حقوقی برای ابطال نتیجه شمارش آرا در برخی از ایالتهای آمریکاست.

ترامپ اخیرا از تحرکات بایدن برای انتخاب اعضای کابینه نیز انتقاد نموده بود.

بایدن پیشتر گفته بود که فرد مناسب برای تصدی وزارت خزانه داری را انتخاب نموده اما از ذکر نام وی خودداری کرد. او در روزهای گذشته گفت که این فرد از سوی همه عناصر حزب دموکرات از ائتلاف های مترقی تا میانه رو پذیرفته خواهد شد.

چه کسی وزیر خزانه داری بعدی آمریکا خواهد بود؟

جو بایدن در مورد معرفی گزینه وزارت خزانه داری گفته است که احتمالا در هفته پیش رو این اتفاق صورت خواهد گرفت و فردی معرفی می گردد که مورد قبول تمامی دموکرات ها باشد.

در حال حاضر نام افراد زیر به عنوان نامزد های احتاقتصادی تصدی پست وزیر خزانه داری رسانه ای شده است:

ژانت یلن

یلن در دوره ریاست جمهوری اوباما رئیس بانک مرکزی آمریکا بود و از منتقدان سرسخت ترامپ نیز محسوب می گردد.

راجر فرگوسن

فرگوسن سابقه طولانی در دفاتر منطقه ای فدرال رزرو داشته و نایب رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز بوده است.

رافایل بوستیک

او مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در آتلانتا بوده است.

سارا بلوم

بلوم یکی از گزینه های جدی این سمت است که سابقه قائم مقامی وزیر خزانه داری آمریکا را در کارنامه خود دارد.

ملودی هوبسون

او مدیرعامل گروه رسانه ای دریم ورکس است، اما سابقه اقتصادی زیادی دارد.

گری گنسلر

از دیگر مدیران وزارت خزانه داری که قبلا دستیار وزیر بوده است.

جینا ریموندو

ریموندو در حال حاضر فرماندار رودآیلند است.

در حالی که بایدن به مشغول برنامه ریزی برای به دست دریافت قدرت در آمریکا، ترامپ مدت هاست بر خلاف معمول، گوشه گیر شده و تنها گهگاهی گلف بازی می نماید و پس از شکست در انتخابات تنها سه سخنرانی داشته است.

اما ترامپ در روزهای خاتمه قدرتش مشغول چه کاری ست؟

تارا مک کلوی- گزارشگر کاخ سفید بی بی سی: چرا از دونالد ترامپ هیچ صدایی به گوش نمی رسد؟ او عاشق حضور در صحنه است، اما دو هفته است که در کاخ سفید پناه گرفته است. رئیس جمهور آمریکا چگونه دارد هفته های خاتمهی قدرت را سپری می نماید؟

یک تفنگدار دریایی با دستکش سفید و ماسک سیاه، کنار ورودی ضلع غربی کاخ سفید نگهبانی می داد، رئیس جمهور در دفتر کارش بود.

با این حال سر ترامپ سرگرم کار هایی نبود که رئیس جمهور ها معمولا در این مقطع از دوره ریاست جمهوری می نمایند. چهار سال پیش او به اتاق بیضی رفت تا به هدایت های باراک اوباما که قرار بود بزودی جایش را بگیرد، گوش کند.

اما ترامپ آنطور که توییت هایش نشان می دهند در عوض دارد جوش انتخابات را می زند و تلویزیون نگاه می نماید. روز های عزلت نشینی نسبی بعد از انتخابات، تفاوت زیادی با کار های او پیش از روز رای گیری دارد.

در آن موقع مرتب در سفر بود. در یک روز به چهار ایالت رفت. در همایش های انتخاباتی سخنرانی کرد و تقریبا همواره در تلویزیون دیده می شد. اتفاقا خیلی وقت ها با طنز به عزلت نشینی جو بایدن، رقیب دمکراتش، اشاره می کرد و به او لقب جوی زیرزمین داده بود.

اما وقتی که جو بایدن پیروز انتخابات اعلام شد، دونالد ترامپ در کاخ سفید پناه گرفته و فقط چند بار جلوی دوربین ظاهر شده است؛ در گورستان ملی آرلینگتون، در کنفرانس خبری کاخ سفید درباره کرونا که به هیچ پرسشی پاسخ نداد، آدینه یک سخنرانی کوتاه برای اعلام سیاست جدید قیمت گذاری دارو کرد و در نشست مجازی سران آسیا-اقیانوسیه شرکت کرد.

البته او شنبه هفته پیش نتوانست جلوی خود را بگیرد و از ماشین برای طرفدارانش که برای اعتراض به نتیجه انتخابات به واشنگتن آمده بودند دست تکان داد. او هر آخر هفته برای گلف بازی کردن به ویرجینیا می رود، جایی که در آن احساس آرامش و محبوبیت می نماید.

با این حال، گوشه نشینی اقای ترامپ به این معنی نیست که سرش شلوغ نبوده است. او از نزدیک شبکه خبری یک آمریکا را دنبال می نماید، تلویزیون کابلی محافظه کاری که برای تئوری های توطئه اش معروف است.

دونالد ترامپ وزیر دفاع، مارک اسپر را اخراج کرد

بجز این ها ترامپ عده ای را هم اخراج نموده است؛ مارک اسپر وزیر دفاع که حاضر نشد به پیشنهاد رئیس جمهور برای اعزام ارتش برای مهار اعتراض های تابستان عمل کند و کریستوفر کربز، یکی از مقام های امنیت سایبری که ادعاهایش درباره تقلب انتخاباتی را رد کرد.

ترامپ برخی سیاست ها را هم تغییر داده است مثل کاهش تعداد سربازان آمریکایی مستقر در عراق و افغانستان.

این اقدامات که در پشت در های بسته کاخ سفید انجام گرفته اند، تاثیری طولانی مدت بر آمریکا و بقیه جهان می گذارند و قطعا کار بایدن را بعد از دریافت زمام امور در ماه ژانویه پیچیده تر می نمایند.

مسائل پرسر وصدا به کنار، رئیس جمهور مشغول آنالیز کار های وکیلانش هم هست که بدون موفقیت قابل توجهی نتیجه انتخابات را به چالش می کشند. کسانی که او را می شناسند می گویند که دلیل حاضر نشدنش در انظار عمومی همین است.

کرت ولکر نماینده سابق رئیس جمهور در امور اوکراین که بعدا در جریان استیضاح وی در کنگره شهادت داد می گوید: او دارد سعی می نماید به دعوا های حقوقی فرصت دهد فرایند خود را طی نمایند.

همزمان با ادامه این چالش های حقوقی، ترامپ دشمنان خود، چپ های رادیکال حزب دموکرات را به دستکاری در انتخابات و دیگر مسائل متهم نموده که بازتابی است از سبک ریاست جمهوریش.

ولکر به این نکته اشاره می نماید که مسائل برای رئیس جمهور شخصی هستند. او جلساتش با ترامپ را در ضلع غربی به یاد می آورد -در باره سیاست آمریکا در اوکراین و موضوعات دیگر- و می گوید او طوری حرف می زد که انگار همه می خواهند چوب لای چرخش بگذارند: می گفت می خواهند مرا زمین بزنند، اما معلوم نبود این آنها کیستند. او احساس می نماید دارد برای اعتقاداتش مبارزه می نماید و بقیه دارند علیه اش توطئه می نمایند.

در هفته های اخیر، منتقدان رئیس جمهور از عدم همکاری او با فرایند انتقال قدرت شوکه شده اند. لارنس کورب معاون وزیر دفاع در دولت رونالد ریگان می گوید شرایطی که پیش روی ماست واقعا دردناک است. او خود را بالاتر از مردم آمریکا قرار داده است. حتی اگر نتیجه انتخابات را قبول نداشته باشد باید آدم های بایدن را از شرایط آگاه کند تا برای تحویل دریافت قدرت آماده شوند..

اما طرفداران رئیس جمهور با او همدردی می نمایند. در سراسر آمریکا میلیون ها نفر عقایدی مشابه او دارند. یک نظرسنجی نشان می دهد که حدود 75 درصد جمهوری خواستار به پیروزی بایدن در انتخابات شک دارند.

در این میان بسیاری از کسانی که در کاخ سفید کار می نمایند سرنوشت خود را پذیرفته اند و دارند برای دولت جدید آماده می شوند. میز ها در ضلع غربی تمیز و مرتبند. روی برخی میز ها و کشو های آن ها کاملا خالی شده اند.

یکی از کارمندان هنگام خروج از کاخ سفید تابلوی اعلاناتی همراه خود داشت که یاداداشت هایی به آن سوزن شده بودند، یکی دیگر هم جعبه شکلات. یکی هم که داشت با عجله از کنارم رد می شد گفت مهمانی خداحافظی بود.

یکی از کارمندان سابق کاخ سفید که کارشناس مسائل خارجی است و هنوز برای دولت کار می نماید به من گفت که خود و همکارانش صرفا منتظر نشسته اند: کار خاصی نمانده است، فقط باید منتظر باشیم که قصه به سر برسد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: فرارو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 45840

به "(تصاویر) جو بایدن وزیر خارجه خود را انتخاب کرد؛ آنتونی بلینکن کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصاویر) جو بایدن وزیر خارجه خود را انتخاب کرد؛ آنتونی بلینکن کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید