فرزندتان را برای شروع سال تحصیلی آماده کنید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، فصل مدارس نزدیک است و به زودی تعداد زیادی از دانش آموزان، سال تحصیلی جدید خود را شروع می نمایند. والدین برای موفقیت فرزند خود در زمینه تحصیل، کوشش دارند تا با فراهم آوردن شرایط مناسب، آنها را حمایت نمایند. ولی به غیر از مسائل اقتصادی موارد و آموزه های دیگری نیز وجود دارد که بهتر است از طرف والدین به فرزندان آموزش داده گردد، مواردی مانند پرورش عادت های مناسب، افزایش شور و اشتیاق برای شروع سال تحصیلی و یادگیری، یاری به آنها برای شناخت مسائلی که باید در مدرسه انتظار داشته باشند و حتی مسائلی که برآورده کردن آنها از دانش آموزان انتظار می رود، بر عهده پدر و مادر است.

فرزندتان را برای شروع سال تحصیلی آماده کنید

اولین قدمی که برای آغاز سال تحصیلی جدید برداشته می گردد، آماده کردن لباس، کوله پشتی با وسایل مورد احتیاج و لوازم تحریر نو است. در روزهای اول مدرسه دانش آموزان معلمان خود را ملاقات می نمایند، محل کلاس جدید خود را می شناسند و با هم کلاسی ها آشنا می شوند. ولی پیروزیت واقعی در تحصیل، با آنچه ممکن است در ظاهر دیده گردد، متفاوت است. احساس پیروزیت چیزی است که با تمرین های پیروز ذهنی و عاطفی به دست می آید.

کوله ات رو ببند؛ راهنمای خرید بازگشت به مدرسه

یکی از روش هایی که می تواند روند آغاز سال تحصیلی را برای دانش آموزان راحت تر کند، این است که زمان خواب و صرف غذا در روزهای تعطیل منظم بماند و تفاوت زیادی با زمان مدرسه نداشته باشد. این نظم را می توانید در روزهای پایانی تعطیلات نیز دنبال کنید تا آغاز سال تحصیلی و مدرسه به راحتی انجام گردد. والدین باید به گونه ای رفتار نمایند که فرزندشان مدرسه را دوست داشته باشد و برای آغاز تحصیل هیجان زده شوند. برای این منظور نکات زیر را مطالعه کنید.

بهبود تفکر در خصوص پیروزیت تحصیلی

برخی از متخصصان تحصیل و خانواده اظهار دارند پیروزیت تحصیلی تنها با آنچه آموزش داده می گردد، صورت نمی گیرد. بلکه آنچه در ذهن کودک وجود دارد مانند آرامش درونی و احساس حیرت و قدردانی، می تواند یادگیری را تقویت کند.

احساس تشکر و قدردانی باعث آزاد شدن هورمون دوپامین و سراتونین می گردد و اضطراب و افسردگی را از بین می برد. زمانی که احساس قدردانی داشته باشید، به جای آنکه به مسائل منفی اطراف توجه کنید، راحت تر بر اتفاقات خوب تمرکز دارید و مثبت تر به اطراف می نگرید. بسیاری از والدین در درجه اول به نمرات فرزندان خود در مدرسه توجه می نمایند. ولی در حقیقت باید بدانید که احساس شادابی و سلامت اجتماعی بخش جدانشدنی از پیروزیت تحصیلی و پیشرفت در مدرسه به شمار می رود.

چطور از افسردگی بعد از تعطیلات فرار کنیم؟

پیشنهاد می گردد ابتدا به اتفاق نظر برسید که پیروزیت در خانواده شما به چه معنا است و سپس برای دستیابی به آن پیش بروید. این جهت بدون شک فراز و نشیب بسیاری دارد، ولی نباید از آن بترسید. والدین وظیفه دارند به فرزندان خود بیاموزند که تلاش، چالش و حتی مبارزه و شکست موانعی در جهت پیشرفت نیستند و راهشان را مسدود نمی نمایند. در واقع پیروزیت جهتی است که فرد در آن رشد می نماید و قوی تر می گردد.

مراقبت فردی

نکته مهم دیگر در این زمینه تأکید بر مراقبت شخصی است و فرزندان باید این مورد را از پدر و مادر خود الگوبرداری نمایند. مراقبت فردی خوب شامل فعالیت فیزیکی، مدیتیشنو تمرین های ذهن آگاهی می گردد. این مراقبت به پیروزیت تحصیلی دانش آموزان نیز یاری می نماید.

مدیتیشن احتیاج به تمرین ذهنی دارد، بر زمان حال متمرکز است و به لحظه توجه می نماید، ولی اغلب افراد از این مهارت محروم هستند. شما معمولا به جای توجه به کاری که در حال حاضر انجام می دهید، به مسائل مختلف دیگر فکر می کنید. زمانی که فرزندتان با شما صحبت می نماید، تلفن همراه خود را کنار بگذارید و صد درصد توجه خود را به او بدهید. زمانی که در یک مکانی حضور دارید، کاملا در همان جا متمرکز باشید.

ذهن آگاهی؛ رهایی از استرس و زندگی در لحظه

مدارس در حال افزایش آموزش یا تشویق به انجام تمرین های ذهن آگاهی هستند و حتی برخی از آنها چند دقیقه از برنامه روزانه خود را به مدیتیشن و مراقبه اختصاص می دهند. برخی از مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد دانش آموزانی که از ذهن آگاهی در کلاس لذت می برند، نمرات بهتری کسب می نمایند و سطح بیشتری از درگیری با درس را نشان می دهند.

احساس قدرت دادن

یکی از افراد تأثیرگذار در زمینه آموزش، در کودکی با ملیت روسی به مدرسه انگلیسی زبان رفته بود. او دوران مدرسه و آغاز سال تحصیلی خود را این گونه بازگو می نماید: من آن قدر کوچک بودم که زبان انگلیسی برایم سخت به نظر می رسید ولی از طرفی دیگر به اندازه ای بزرگ بودم که بدانم مشکل چیست. زمانی که یک دختر بچه کوچک بودم، یک لحظه مهربانی زندگی ام را برای همواره تغییر داد. یکی از هم کلاسی هایم تصور می کرد صحبت کردن من به زبان خارجی جذاب است و مثل یک قدرت ماورایی به نظر می رسد. او به والدین توصیه می نماید بهترین روش برای جذاب نشان دادن مدرسه برای فرزندان این است که به گونه ای رفتار نمایند تا او تصور کند با دیگران متفاوت است و ابرقدرتی دارد که او را منحصر به فرد و خاص می نماید.

تأثیر والدین برای کودک

برخی از والدین زمانی که می بینند کودکشان به اندازه ای بزرگ شده که باید به مدرسه برود، به یاد دوران تحصیل خود می افتند. برخی از آنها خاطرات کودکی و آغاز سال تحصیلی خود را برای فرزندشان تعریف می نمایند و ترس یا انتظاری در او به وجود می آورند که بی دلیل است.

گفته های پدر و مادر در خصوص مدرسه در نگرش بسیاری از دانش آموزان تأثیر می گذارد و می تواند تأثیرات منفی بسیاری در ذهنیت و احساس آنها برای آغاز سال تحصیلی به وجود آورد. پس به جای آنکه به فرزند خود بگویید تو باید به مدرسه بروی، بهتر است بگویید وقت آن رسیده که به مدرسه بروی. با همین جمله ساده تجربه مدرسه برای فرزندان مثبت تر و بهتر می گردد و به جای ترسیدن، به سوی آینده پیش می روند.

یکی از مسائلی که در رابطه با بسیاری از پدر و مادرها دیده می گردد، احساس ترس آنها برای بازگشت فرزندانشان از مدرسه است و به راحتی به دانش آموز منتقل می گردد. این حس خصوصا در خصوص بچه هایی که برای اولین بار به مهد کودک یا پیش دبستانی می روند، بیشتر وجود دارد.

به توصیه بسیاری از متخصصان اگر دانش آموزی سال بدی را پشت سر گذاشته است، والدین باید به او یادآوری نمایند که سال تحصیلی جدید و اتفاقات خوب در راه است. گاهی دانش آموزان به دلیل نتیجه ناخوشایند سال پیشین، احساس نا امیدی می نمایند، به آنها یادآوری کنید که شانس جدیدی برای درخشش و پیروزیت پیش رویشان واقع شده است.

به گفته معلمان یکی از سخت ترین مسائل برای دانش آموزان مقاطع پایین تر، جدا شدن از خانواده و احساس نگرانی از دوری آنها است. به پیشنهاد او قرار دادن یک عکس خانوادگی در کیفش باعث می گردد هر زمان که بخواهد چهره های آشنا و محبت آمیز را ببیند.

با آغاز سال تحصیلی شنوای احساسات فرزندان باشید

برای آنکه به فرزند خود حس اطمینان خاطر ببخشید، به حرف هایش گوش دهید. حداقل 15 دقیقه زمان در نظر بگیرید و از او بخواهید تا در خصوص آنچه در ذهنش می گذرد، با شما صحبت کند. حتی قدم زدن و پیاده روی کوتاه در پارک یا در اطراف خانه هم یاری نماینده است و باعث می گردد فرزندتان راحت تر حرف بزند.

والدین باید به بچه ها خود یاری نمایند تا احساسات متعادل و طبیعی داشته باشند و بتوانند آن را در قالب کلمات توصیف نمایند. برای مثال می توانید به یک دانش آموز کلاس اول بگویید: شاید کمی هیجان زده، دست پاچه یا حتی ترسیده باشی. این احساسات کاملا طبیعی هستند و هر کس می تواند با آن روبرو گردد. این جمله های ساده حتی در روزهای نخست آغاز کار جدید یا هر اتفاق تازه ای در زندگی هم دلگرم نماینده خواهد بود.

موضوعی که بسیاری از والدین از آن متنفر هستند یا عمیقا درگیر آن می شوند، امنیت مدارس است. باید حتما در رابطه با این مسائل با فرزند خود حرف بزنید، نحوه عبور از پارکینگ مدرسه یا خیابان را به او آموزش دهید و در خصوص خطری که افراد غریبه ممکن است برای او داشته باشند، شرح دهید.

حتی برخی از روان پزشکان و روان درمانگران والدین و خانواده پیشنهاد می نمایند پدر و مادرها باید فرزندان خود را از مواردی مانند خطرات جسمی و فیزیکی یا آسیب های دیگر آگاه سازند. هرچند این موضوع ممکن است برای کودک به یک ترس واقعی تبدیل گردد، ولی از طرف دیگر می تواند از اتفاقات احتمالی پیش گیری کند. با وجود آنکه مطرح کردن این مباحث با توجه به سن و بلوغ دانش آموز متفاوت خواهد بود، ولی اگر با همکلاسی های خود در خصوص خشونت های اعلام شده در اخبار صحبت نمایند، ممکن است نسبت به آن برداشت اشتباه داشته باشند. والدین باید فرزندان خود را ترغیب نمایند تا در خصوص احساساتشان حرف بزنند و بدانند که پدر و مادر جوابگوی سؤالات هستند.

گوش دادن به حرف و احساسات فرزند به هیچ وجه زیاده روی نیست. زمانی که شما برای فرزند خود محیطی به وجود آورید تا بتواند به شما اعتماد کند که بدون قضاوت کردن به حرف هایش گوش می دهید، عملکرد او در مدرسه متفاوت می گردد.

بچه هایی که کمبودی مانند طلاق، مرگ یا حتی بیماری والدین را در زندگی تجربه می نمایند، احتیاجهای عاطفی خاصی دارند و در بین آنها غم و اندوه شایع ترین است. البته زورگویی نیز مشکل دیگری است که آن هم می تواند ناراحتی به وجود آورد.

7 مهارت اجتماعی مهم که باید به فرزندان خود بیاموزیم

برخورد با زورگویی در مدرسه

اگر فرزند شما قربانی یک زورگویی یا قلدری باشد، مراقبت و نظارت بیشتری احتیاج دارد. مطمئن شوید که معلم و مسئولین مدرسه از این زورگویی آگاه هستند. رفتارهای فرزند خود را تحت نظر داشته باشید تا اگر تغییر ناگهانی اخلاقی یا گوشه گیری و دوری از فعالیت های خانوادگی دارد، بتوانید آن را به سرعت حل کنید. غم و ناراحتی یک احساس ناگفته است که بر اثر آسیب های مدرسه و خانواده به زندگی بچه ها سرایت می نماید. آگاهی والدین از ناراحتی کودک آنها را به برداشتن قدم برای حل مشکل فرا می خواند و در این فرآیند اولین مرحله، حفظ زندگی سالم از نظر عاطفی و شادی است.

سعی کنید همواره فرزندان خود را با لبخند در آغاز سال تحصیلی و البته همواره روانه مدرسه کنید. حتی اگر روزهای سختی را گذرانده باشید، تصویر لبخند شما در ذهن او بسیار قدرتمندتر است.

[اینفوگرافیک] تفاوتی که یک لبخند ایجاد می نماید

منبع: Desert

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12352

به "فرزندتان را برای شروع سال تحصیلی آماده کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرزندتان را برای شروع سال تحصیلی آماده کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید