فریب این تبلیغ تلویزیونی را نخورید!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تردیدی نیست که هیچ نرم افزار و سرویس مجازی ترجمه، قابل رقابت با مترجم انسانی نیست و در بهترین حالت تنها بخشی از نیاز را رفع می کند. حال چگونه می شود برخی نرم افزارها که کارایی به مراتب کمتری حتی نسبت به Google Translate (نرم افزار ترجمه رایگان گوگل) دارند با حقه های تبلیغاتی در صداوسیما جولان می دهند؟

فریب این تبلیغ تلویزیونی را نخورید!

به گزارش خبرنگاران، جی پلاس با این مقدمه نوشت: همانطور که اومبرتو اکو رمان نویس معروف ایتالیایی گفته است ترجمه، هنر اشتباه کردن است و نمی توان به هیچ وجه مدعی شد که یک مترجم بسیار خبره هم همواره تمام جملات را به درستی از زبانی به زبان دیگر تبدیل می کند. این در حالی است که امروزه تبلیغاتی با این مضمون که می توان با استفاده از یک نرم افزار و اپلیکیشن ساده حتی بر اشتباهات انسانی در ترجمه هم فائق آمد!، فضای مجازی و حتی رسانه ملی را پر کرده است!

چندی است که یک پیام بازرگانی طولانی درباره یکی از همین اپیلیکیشن ها در رسانه ملی پخش می شود و مردم زیادی هم به همین دلیل که رسانه ملی آن را پخش می کند، اطمینان کرده و اقدام به خرید این نرم افزار گران قیمت در نوع خود کرده و بعضا پشیمان هم شده اند!

مترجم سخنگو بهتر از مترجم انسانی؟

در تبلیغات این نرم افزار ادعا می شود که به 24 زبان مهم دنیا تسلط دارد و از 50 هزار جمله پیش فرض هم بهره می برد. اما موضوعی که تمرکز زیادی روی آن می شود، سخنگو بودن این نرم افزار است؛ به این شیوه که برای ارتباط برقرار کردن با یک انگلیسی زبان، کافیست جمله فارسی را به نرم افزار بگویید تا نرم افزار، انگلیسی آن را به مخاطب بگوید. در باب توانایی های این نرم افزار، بنا بر ادعاهای آن، چالش ها و تردیدهایی وجود دارد که به بررسی آنها می پردازیم:

مشکل نخست این است که در پیام های بازرگانی پخش شده از تلویزیون، دائما نشان داده می شود که کاربر با نرم افزار سخن می گوید تا با مخاطب خارجی ارتباط برقرار کند. در حالی که این قابلیت تنها به صورت آنلاین امکان پذیر است و در حالت آفلاین تنها می توان با وارد کردن متن، نسخه متنی تحویل گرفت. بنابراین شما باید هنگام استفاده از این چنین امکانی - اگر فرآیند ترجمه به درستی هم انجام شود - متصل به اینترنت باشید؛ چه در داخل ایران و چه خارج.

تفاوت آنلاین و آفلاین از زمین تا آسمان!

مهم است بدانید در بسیاری از موارد که عمدتا مربوط به سفرهای خارجی است، ممکن است دسترسی به اینترنت موبایل نداشته باشید که در این صورت تنها می توان از نسخه آفلاین و فقط داده های پیش فرض و محدودی که به طور کامل نمی توانند نیازهای کاربر را برطرف کنند، بهره ببرید. به طور مثال، برای انتخاب هتل یا پیدا کردن هتلی در یک آدرس مشخص و مواردی از این دست، تنها باید سوالات درج شده در جملات پیش فرض را بپرسید! و حتی هنگام تایپ سوال هم باید دقیقا جمله ای را بنویسید که در جملات پیش فرض وجود دارد چرا که در غیر این صورت نرم افزار نمی تواند آن را تشخیص دهد!

حالا تصور کنید چگونه باید از مخاطب خارجی تان بخواهید تا طوری صحبت کند که در حیطه داده های محدود نرم افزار باشد! حتی اینکه نرم افزار در حالت آنلاین هم بتواند جملات شما را به صورت دقیق ترجمه کند هم خود جای تردید دارد! چرا که در یکی از پیام های بازرگانی این اپلیکیشن در تلویزیون، وقتی کاربر می گوید ببخشید می خوام برم به فرودگاه، نرم افزار ببخشید را Sorry ترجمه می کند در حالی که ترجمه صحیح Excuse me است. همینطور در ادامه سخنگو این واژه را درست تلفظ می کند و در نهایت مشخص نیست سخنگو با متن تشخیص داده شده، هماهنگ است یا خیر!

یک نکته دیگر این است که با وجود نبود امکان استفاده از قابلیت سخنگویی نرم افزار در حالت آفلاین، باز هم باید فایل های صوتی آن را دانلود کنید. این را یکی از متصدیان فروش نرم افزار می گوید؛ در حالی که جالب است بدانید حتی در صورت دانلود :فایل جملات پیش فرض صوتی هم، این نرم افزار در حالت آفلاین، سخنگو نیست.

علاوه بر این، دانلود بسته جملات پیش فرض صوتی و غیرصوتی هر زبان، صرفا جهت استفاده در زمان آفلاین بوده و مشخص نیست وقتی این مترجم ها در حالت آفلاین سخنگو نیستند، دیگر چرا باید فایل های صوتی را دانلود کرد؟ طبیعتا در صورت اتصال به اینترنت هم که دیگر نیازی به دانلود نیست.

حتی در حد گوگل ترانسلیت رایگان هم نیست

اکنون یک مقایسه ساده بین این نرم افزار گران قیمت و یک نرم افزار کاملا رایگان و شناخته شده مانند گوگل ترانسلیت انجام می دهیم:

- همه قابلیت هایی را که برای این نرم افزار سی و چند هزار تومانی نام برده شد - ظاهرا پیش تر گرانقیمت تر هم بوده - بخش ترجمه سایت گوگل یعنی گوگل ترانسلیت به پیشرفته ترین شکل دارد. به طور مثال گوگل ترانسلیت تا حد ممکن ویژگی ترجمه متون از روی عکس و با استفاده از دوربین موبایل یا تبلت را داراست (هر چند برای استفاده در موارد حساسی چون ترجمه نسخه های دارویی، متن های درج شده روی داروها و … به هیچ وجه توصیه نمی شود) اما این نرم افزار چنین ویژگی ای ندارد.

یکی از متصدیان فروش نرم افزار در این باره می گوید: به دلیل مشکل ساز شدن این ویژگی، مجبور شدیم چنین قابلیتی را در نرم افزار حذف کنیم؛ حال آنکه در پیام های بازرگانی تلویزیونی قبل تر، چنین ویژگی ای تبلیغ می شد. جالب تر اینکه گوگل ترانسلیت که باز هم تاکید می کنیم به رایگان در اختیار عموم کاربران هست، در حال حاضر از 103 زبان پشتیبانی می کند، 14 زبان هم در حال توسعه بوده و به زودی مورد پشتیبانی قرار می گیرند اما این نرم افزار 15 زبان را برای دریافت صوت و 23 زبان را نیز برای سخنگویی پیشتیبانی می کند.

رایگان از ترجمه سخنگوی گوگل بهره ببرید

گوگل ترانسلیت البته ویژگی های بسیار دیگری هم دارد که بررسی تخصصی آن در حوصله این متن نمی گنجد اما بدون تردید این موضوع در سرتاسر دنیا پذیرفته شده که مترجم گوگل با وجود کم و کاستی های فراوان، قوی ترین مترجم مجازی بین المللی است و نرم افزارها یا سایت هایی که از داده های این سرویس رایگان گوگل استفاده نمی کنند، دیتابیس ضعیف تری دارند. علاوه بر این، عمدتا نرم افزارها و اپلیکیشن های اندرویدی مترجم زبان در تمام دنیا رایگان هستند و به این شیوه ها برای مردم تبلیغ نمی شوند.

نرم افزار گوگل ترانسلیت را می توان رایگان و به سادگی از گوگل پلی یا اپ استور برای سیستم عامل های اندروید یا iOS دانلود و نصب کرد. به علاوه اینکه می توان پک هر زبان (همچون فارسی یا هر زبان دیگر) را دانلود و به صورت آفلاین هم از آن استفاده کرد. همچنین می توانید در حالت آنلاین از قابلیت سخنگویی این نرم افزار هم بهره ببرید چرا که از زبان فارسی هم پشتیبانی می کند.

کاربرهای ناراضی چه می گویند؟

اما خریداران و کاربران این نرم افزارهای ترجمه، گلایه های متعددی نسبت به آن در فضای مجازی مطرح می کنند که بدون درج نام سایتی که آنها را منتشر کرده، به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

یک کاربر نوشته است: در تماسی که با اپراتور نرم افزار …. داشتم به من گفته شد هر کلمه یا جمله ای که به صورت فارسی به انگلیسی باشد را پشتیبانی می کند و اگر برنامه کار نکرد یا هر مسئله ای داشت مرجوع می کنیم اما وقتی آن را خریدم دیدم که این طور نیست و در حالت آفلاین ترجمه فقط منوط به داده های محدود نرم افزار است، به علاوه اینکه بسیاری از جملات کاربردی و مهم هم در این داده های پیش فرض نیستند.

چندین کاربر هم از نحوه پشتیبانی و پاسخگویی پس از خرید نرم افزار ناراضی بودند. یک کاربر دیگر می نویسد: گول این نرم افزار را نخورید. این همان نرم افزار گوگل ترنسلیت هست که به صورت رایگان می توانید دانلود کنید. هیچ چیز به دردبخورتری از گوگل ترنسلیت ندارد. خیلی سخت است وقتی سرت کلاه برود و بخواهی نرم افزار را پس بدهی گوشی را رویت قطع کنند!

کاربر دیگری نوشته است: وقتی که می فهمید همان گوگل ترنسلیت (مترجم گوگل) که رایگان هست را برداشته فقط یک اینترفیس به اسم …. رویش گذاشته و دارد به قیمت بالا می فروشد، حسابی می فهمید که چه کلاهی سرتان رفته!

کاربر دیگری نمونه هایی از اشتباهات فاحش این اپ را یادآور شده است: یک نکته جالب این است که حتی همین جمله اولی که در تبلیغ می گوید در مورد فرودگاه اگر واقعا با همین برنامه تست بشود یک جمله دیگر تحویل می دهد که اشتباه است.

جملات زیر حتی در تبلیغات زیر اشتباه ترجمه می شوند:

- شما اهل چه کشوری هستید؟ ترجمه می شود: what country you are (ترجمه صحیح: where are you from)

- از من یک عکس می گیری؟ ترجمه می شود: A picture of me (ترجمه صحیح: can you take a photo of me)

- چون به حرفم توجه نمی کنی! ترجمه می شود: !Because you dont attention on my word (ترجمه صحیح: because you dont pay attention to my words)

جالب است بدانید در یکی از پیام های بازرگانی جمله ای با این مضمون وجود دارد که این نرم افزار عملکردی بهتر از مترجم انسانی داشته و با آن از به وجود آمدن مسائل در قراردادهای تجاری جلوگیری می شود! این ادعا حتی در حد تصور کردن هم نیست و با داشتن کمترین اطلاعات اولیه از موضوع ترجمه، فکر قیاس کردن این دو با هم به ذهن خطور نمی کند.

سهل انگاری صدا و سیما!

اگر فرض بگیریم شرکت توسعه دهنده این اپلیکیشن بسیار ساده، اجازه تولید و فروش آن را حتی با قیمتی گزاف و خارج از عرف نرخ نرم افزارها بر اساس قابلیت های منحصر به فردشان داشته باشد - که بعید است در صورت نظارت صحیح دستگاه های ناظر چنین امکانی وجود داشته باشد - اما گله از صداوسیما همچنان باقی است. اینکه چطور تلویزیون به اصطلاح رسانه ملی که هنوز در ذهن تعداد قابل توجهی از مردم مصونیت دارد و هر کالایی که در آن تبلیغ می شود را طور دیگری می پندارند، صرفا با هدف کسب درآمد، به چنین محصولات فریب دهندهای فضای تبلیغاتی در تلویزیون بدهد؟

و اینکه:

- صدا و سیما که شبکه های بین المللی متعددی چون پرس تی وی دارد، نمی تواند از یک متخصص ترجمه یا حتی یک مترجم ساده برای بررسی نه چندان پیشرفته این نرم افزار ساده ترجمه بهره گیرد تا از فریب مردم و ضرر مالی آنها جلوگیری کند؟

- واقعا تلویزیون زیان نکردن مردم را نسبت به درآمدهای تبلیغاتی اش در اولویت قرار داده است؟

سیاست یک بار فروش به مشتری حداکثری همچنان فریب می دهد

به نظر می رسد سیاست شرکت های ایچنینی چه در فروش نرم افزار یا حتی کالاهای دیگر که آنها هم در تلویزیون فرصتی برای تبلیغ دارند، می تواند سیاست یک بار فروش به مشتری حداکثری نام گیرد. آنها با حربه تبلیغات گسترده تلویزیونی تلاش می کنند فروش حداکثری حتی الامکان یک بار برای هر نفر را داشته باشند. هدفشان این است که مخاطب را برای یک بار امتحان کردن ترغیب کنند و همین یعنی تمام!

سیاست این شرکت ها که اساسا تولیدکننده نیستند، بر پایه رضایت مشتری نیست چون می دانند تقریبا کسی از خرید محصولشان راضی نمی شود و دفعه دومی (برای بعضی کالاها) در کار نخواهد بود؛ بنابراین در یک بازه زمانی مشخص و به نسبت کوتاه با حربه تبلیغات گسترده تلویزیونی، باید فروش حداکثری به یک نفرهای زیادی داشته باشند.

بعضی از آنها (اگر منشاء تمامشان به یک جا با چندین شرکت نرسد) هر زمان هم با افت مشتری روبرو می شوند، از فرصت های مختلفی مثل اعیاد و مناسبت هایی که مقبول افکار عمومی در تلویزیون باشد، سوءاستفاده می کنند و با پایین آوردن قیمت کالایشان، مشتری جدید می گیرند. گاهی هم با حربه فروش با تخفیف ویژه به 100 نفری اولی که هرچه سریع تر پیامک بزنند! یا بعضا بی هیچ بهانه ای مانند این نرم افزار، قیمت را آنقدر پایین می آورند تا از آخرین سودجویی ها بی نصیب نمانند.

گروه هایی از این دست وجود دارند که در یک بازه زمانی روی فروش یک کالای بعضا بی کیفیت، متمرکز می شوند و تبلیغات گسترده تلویزیونی راه می اندازند و به فروش فوق العاده ای هم می رسند. حتی ساز و کار حقوقی این شرکت ها هم به گونه ای برنامه ریزی شده که هر زمان خواستند فروش را قطع کنند و شرکت ایجادشده برای فروش آن برند مشخص را به کلی محو کنند. آنها اما از کار نمی ایستند و تیم کاری شان را به سرعت روی برندسازی برای فروش کالاهای دیگر چون ظروف آشپزخانه، شامپو، کفش، کرم و … متمرکز می کنند؛ اگر همزمان با کالای قبلی این کار را نکنند. در این اوضاع و احوال، انتخاب با خودتان است!

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 16065

به "فریب این تبلیغ تلویزیونی را نخورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فریب این تبلیغ تلویزیونی را نخورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید