قند خون بالا و ارتباط آن با سکته قلبی یا مغزی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید و قصد دارید سلامت قلب و زندگی خود را نجات دهید، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از هم اکنون و نه انتظار برای انباشت آسیب بیشتر، آن چیزی است که پژوهشگران توصیه نموده اند.

قند خون بالا و ارتباط آن با سکته قلبی یا مغزی

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، در معرض خطر بیشتری برای درد عصبی، مسائل کلیوی و فرایند ضعیف بهبود زخم قرار دارید. مطالعه ای جدید نشان داده است که مسائل قند خون می تواند خطری جدی برای ادامه حیات فرد باشد.

معین شده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با خطر بیشتر تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار قرار دارند.

دیابت و بیماری قلبی عروقی

در شرایطی که بیشتر افراد مبتلا به دیابت و پزشک آنها بر شرایط قند خون متمرکز می شوند، پژوهشی جدید که در نشریه the European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده است به این نکته اشاره دارد که پیشگیری از حملات قلبی و سکته های مغزی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نیز باید به عنوان یک اولویت اصلی در نظر گرفته گردد.

در این مطالعه شرایط تقریبا 375 هزار فرد مبتلا به مسائل قند خون پیگیری شده است.

پژوهشگران احتمال تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار طی 10 سال برای هر فرد را بر اساس دسته بندی های تنظیم شده برای دیابت و بیماری قلبی عروقی محاسبه کردند:

- خطر بسیار زیاد (بیش از 10 درصد)

- خطر زیاد (بین 5 تا 10 درصد)

- خطر متوسط (زیر 5 درصد)

و نتایج نشان داد که 93 درصد بیماران مبتلا به دیابت 2 در معرض خطر زیاد تا بسیار زیاد یک رویداد مرگبار قرار دارند.

سطح خطر برای شما

بیماران با خطر بسیار زیاد شامل موراد زیر می شوند:

- افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی

- افرادی که تجربه حمله قلبی یا سکته مغزی را دارند

- شرایط دیگر مانند نقص در عملکرد کلیه

- یا حداقل دارای سه عامل خطر قلبی عروقی (از جمله سن بالا، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن یا چاقی) باشند

پس اگر همراه با یکی از موارد بالا به دیابت نیز مبتلا هستید می توانید در گروهی با خطر بسیار زیاد برای تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار در نظر گرفته شوید.

این پژوهش نشان داد که مردان بیشتر از زنان در این گروه قرار می گیرند.

معین شد تنها 7 درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در گروه با خطر متوسط (کمتر از 5 درصد) تجربه یک حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار طی یک دهه بعدی زندگی خود قرار دارند.

این در شرایطی بود که نیمی از بیمارانی که در گروه با خطر بسیار زیاد قرار داشتند، هیچ سابقه بیماری قلبی نداشتند، به این معنی که دارویی برای پیشگیری از حملات قلبی و سکته های مغزی مصرف نمی کردند.

تغییرات سبک زندگی و رفتارهای سالم برای بیماران مبتلا به دیابت

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید و قصد دارید سلامت قلب و زندگی خود را نجات دهید، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از هم اکنون و نه انتظار برای انباشت آسیب بیشتر، آن چیزی است که پژوهشگران توصیه نموده اند.

ترک سیگار

پژوهش ها نشان می دهد که طی سال نخست پس از ترک عادت مضر سیگار کشیدن، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی به نصف کاهش می یابد و پس از سه سال، خطر تقریبا به سطح فردی غیر سیگاری می رسد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به این نکته اشاره دارد که ترک سیگار توانایی بدن برای استفاده از انسولین را افزایش می دهد که به مدیریت بهتر قند خون یاری می نماید.

حفظ وزن سالم

کاهش وزن می تواند به بازگشت قند خون به سطح عادی یاری کند، در شرایطی که خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد زیرا حمل وزن اضافه می تواند فشار خون را افزایش دهد و در این شرایط خطر حمله قلبی و سکته مغزی افزایش می یابد.

دنبال کردن رژیم غذایی مدیترانه ای

دنبال کردن یک رژیم غذایی سبک مدیترانه ای که حاوی روغن زیتون و مغزدانه ها است، گامی سالم برای افراد مبتلا به دیابت است که قصد دارند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهند.

یک رژیم غذایی مدیترانه ای سنتی اصولا شامل موارد زیر می گردد:

- ماهی های چرب

- مرغ و طیور دیگر

- میوه ها و سبزیجات تازه به میزان زیاد

- حبوبات

- غلات کامل

- روغن زیتون

همچنین، از غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید زیرا می توانند موجب جهش قند خون شده و آسیب دیدگی رگ های خونی را به همراه داشته باشد.

پرهیز از الکل

نوشیدن الکل می تواند به میزان قابل توجهی خطر تجربه حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. به مرور زمان، نوشیدن الکل می تواند کارایی انسولین را کاهش داده و موجب افزایش هرچه بیشتر سطوح قند خون گردد.

پرهیز از الکل بهترین گزینه برای محافظت از سلامت قلب و حفظ سطوح سالم قند خون محسوب می گردد.

انجام ورزش

به گفته دکتر آی مین لی، اپیدمیولوژیست در بیمارستان Brigham and Womens، ورزش می تواند به سلامت قلب و قند خون بدون در نظر دریافت این که موجب کاهش وزن می گردد یا خیر یاری کند.

ورزش احتمال آریتمی یا ضربان نامنظم قلب را کاهش می دهد و بر سیستم عصبی سمپاتیک تاثیر می گذارد که ضربان قلب شما را کاهش داده و امکان عملکرد کارآمدتر قلب را فراهم می نماید. همچنین، ورزش به کاهش فشار خون و بهبود سطوح لیپید و پردازش گلوکز خون یاری می نماید، حتی اگر کاهش وزن را تجربه نکنید.

حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید در هفته را مد نظر قرار دهید.

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، به خاطر داشته باشید که قند خون سالم و قلب سالم دست در دست یکدیگر دارند و با مدیریت درست بیماری خود می توانید از حمله قلبی یا سکته مغزی مرگبار در آینده پیشگیری کنید.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 48424

به "قند خون بالا و ارتباط آن با سکته قلبی یا مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قند خون بالا و ارتباط آن با سکته قلبی یا مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید