مادرانِ باردارِ کرونایی برای زایمان به کدام بیمارستان ها بروند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در این روز های کرونایی، شاید مادران بارداری که زمان زایمان شان نزدیک است، بیشترین دغدغه و ترس را از کووید-19 داشته باشند، بیم از جان فرزندانی که بعد از 9 ماه قرار است در زمان همه گیری ویروسی که تمام دنیا را گرفتار نموده، پا به دنیا بگذارند، ترسی که در مادران بارداری که خودشان هم به کووید-19 مبتلا شده اند، به مراتب بیشتر است ...

مادرانِ باردارِ کرونایی برای زایمان به کدام بیمارستان ها بروند؟

به گزارش ایسنا، یکی از ابهاماتی که ممکن است این روز ها فکر بسیاری از مادران باردار را به خود مشغول نموده، نحوه زایمان و بستریشان در بیمارستان باشد. موضوعی که وزارت بهداشتی ها هم از ابتدای بروز کرونا در کشور به آن فکر کردند و برایش پروتکل نوشتند.

نحوه پذیرش مادران باردار کرونایی در بیمارستان ها

بر همین اساس دکتر رضا گلپیرا-رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درباره نحوه پذیرش مادران بارداری که مبتلا به کووید-19 شده اند، در بیمارستان ها، گفت: تمام بیمارستا های دانشگاهی این افراد را پذیرش می نمایند. به عنوان مثال در تهران بیمارستان های محب یاس، امام خمینی (ره)، حضرت رسول، بیمارستان کمالی کرج و... حتما مادران باردار مبتلا به کووید-19 را پذیرش می نمایند.

وی با بیان اینکه بیمارستان های ما بخش های مجهزی دارند و حتما مادران باردار را پذیرش می نمایند، اضافه نمود: به طور کلی در سراسر کشور، بیمارستان های دانشگاهی ما به همه بیماران سرویس کامل ارائه می دهند. هیچ بیمارستان دانشگاهی نیست که سرویس و خدمات لازم را به مادران باردار ارائه ندهند، مگر اینکه مادر باردار، به یک بیماری زمینه ای هم مبتلا باشد که در این صورت بیمار را به بیمارستان تخصصی مربوطه ارجاع می دهند. به عنوان مثال اگر مادر بارداری باشد که بیماری قلبی-عروقی داشته باشد و در حال حاضر هم به کووید-19 مبتلا شده است، او را به بیمارستان امام خمینی (ره) یا بیمارستان تخصصی دیگری اعزام می نمایند.

کووید-19 از مادر باردار به نوزاد منتقل می گردد؟

گلپیرا با بیان اینکه اینطور نیست که در زمان تولد، بیماری کووید-19 از مادر مبتلا به نوزاد منتقل گردد، گفت: در عین حال در بیمارستان ها نیز مراقبت هایی برای مادر باردار و نوزاد بر اساس پروتکل ها انجام می گردد و مسئله ای ایجاد نمی گردد.

بیمارستان های دولتی موظفند مادران باردار کرونایی را بستری نمایند

در همین زمینه دکتر فرح بابایی- رئیس اداره مامایی معاونت درمان وزارت بهداشت، با بیان اینکه تمام بیمارستان های دولتی در کشور بیماران مبتلا به کووید-19 را می پذیرند، گفت: بر همین اساس هم تمام بیمارستان های دولتی ما در سراسر کشور، مادران باردار مبتلا به کووید-19 را بستری می نمایند. از ابتدای بروز کرونا در کشور تا به امروز تمام بیمارستان های دولتی موظف بودند که بیماران کرونایی از جمله مادران باردار مبتلا به کرونا را پذیرش و بستری نمایند و این اقدام را هم انجام دادند و خدمات دهی نموده اند.

چرا بیمارستان های خصوصی مادران باردار کرونایی را نمی پذیرند؟

وی اضافه نمود: البته ممکن است بیمارستان های خصوصی مادران باردار مبتلا به کووید-19 را نپذیرند. آن هم شاید به این دلیل باشد که امکانات مورد احتیاج را نداشته باشند و اگر بیمار احتیاجمند خدمات ویژه ای شد، نتوانند این خدمات و امکانات را به مادران ارائه نمایند، اما بیمارستان های دولتی به صورت تمام وقت در خدمت مردم بوده و ارائه خدمت نموده اند.

مدت بستری مادران باردار کرونایی در بیمارستان

بابایی با بیان اینکه مدت بستری در مادران باردار مبتلا به کووید-19، متفاوت است، ادامه داد: پروتکل های وزارت بهداشت برای همه بیمارستان ها ارسال شده است. در مادران باردار مبتلا به کرونا نیز میزان بستری بسته به شرایط بیمار، شدت بیماری و شرایط بیماری های زمینه ای که ممکن است داشته باشد، متفاوت است. بعضی مادران باردار ممکن است، دو ماه بستری بوده و بعد بهبود یافته و ترخیص شده و بعضی هم یک هفته بستری بوده و بهبود یافته و ترخیص شده است؛ بنابراین به شدت بیماری بستگی دارد.

جزییات نحوه مراقبت از مادران باردار کرونایی در بیمارستان ها

لازم به ذکر است که در نامه دکتر علیرضا رییسی-معاون بهداشت وزارت بهداشت در تاریخ 21 اسفند ماه 1398 خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بر الزام حضور متخصص زنان بر بالین مادران باردار مشکوک یا مبتلا به کووید-19 که در بیمارستان ها بستری شده اند، تاکید شده بود.

رییسی در این نامه شرایط مراقبت از مادران باردار مشکوک یا مبتلا به کرونا را اعلام نموده است که جزییات آن در ادامه می آید:

-علاوه بر برنامه حضور متخصصین زنان مقیم یا آنکال اول، برنامه آنکال دوم زنان و زایمان در اختیار بلوک زایمان و همه بخش های مرتبط و ستاد راهنمایی قرار گیرد.

- برنامه ویزیت روزانه متخصصین زنان برای مراکز ارجاعی که در آن ها مادران باردار مبتلا یا مشکوک بیماری کووید- 19 بستری می شوند، تعیین و اعلام گردد و ویزیت روزانه صبحگاهی مطابق این برنامه انجام گردد.

- مطابق دستورالعمل های ابلاغ شده سلامت مادران در خصوص مدیریت درمان مادران بستری باردار تا 42 روز پس از زایمان، ویزیت اولیه این گروه از مراجعین در کلیه مراکز توسط کشیک متخصص زنان حداکثر تا 30 دقیقه پس از بستری انجام گردد و مشاهدات و دستورات در پفراینده توسط ایشان ثبت گردد.

- در بیمارستان های آموزشی ویزیت اولیه باید حداکثر تا 30 دقیقه پس از بستری توسط دستیاران زنان سال سه و چهار انجام پذیرد و متعاقبا بر اساس شرایط بیمار، اتندینگ کشیک یا آنکال بر بالین بیمار حاضر شوند. در صورت عدم حضور اتندینگ کلیه اقدامات و نظرات ایشان به عنوان دستورات تلفنی توسط دستیاران سال بالا با درج تاریخ و ساعت در پفراینده بیمار ثبت گردد.

- برنامه ریزی جهت نحوه مدیریت فرایند بستری یا ختم بارداری و روش آن برای مادران فوق باید با حضور متخصص زنان با طرح در کمیته بیمارستانی چند رشته ای ذکر شده در اطلاعیه 03 انجام گردد.

- بستری مادر مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید-19 در بخش اتاق زایمان باید به اطلاع متخصص اطفال / فوق نوزادان رسانده گردد.

- حضور متخصص زنان در بیمارستان های غیر آموزشی و حداقل دستیار زنان و زایمان سه یا چهار در بیمارستان آموزشی بعد از ورود بیمار به فاز فعال زایمان و هنگام زایمان طبیعی مادران مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید-19 الزامی است.

- به هنگام زایمان (زایمان طبیعی یا سزارین) متخصص اطفال / فوق نوزادان باید حضور داشته باشند.

- در موارد زایمان طبیعی یا هر مداخله جراحی برای این گروه از مادران، با عنایت به فاصله فیزیکی خیلی کم بین مادر باردار و تیم درمانی، پوشش محافظتی ارائه دهندگان خدمت باید کامل و مشابه تیم در معرض ترشحات راه هوایی باشد.

- در زمان ترخیص این گروه از مادران (باردار یا پس از زایمان)، ارائه آموزش های مراقبت در منزل به ایشان و خانواده الزامی است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: فرارو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 31745

به "مادرانِ باردارِ کرونایی برای زایمان به کدام بیمارستان ها بروند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مادرانِ باردارِ کرونایی برای زایمان به کدام بیمارستان ها بروند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید