پنجمین موزه روان پزشکی جهان در تهران

به گزارش مجله یک کامپیوتر، عضو هیات اجرایی کمیته موزه های دانشگاهی ایکوم جهانی از رونمایی از نخستین موزه روان پزشکی ایران و پنجمین موزه روان پزشکی جهان در بیمارستان روزبه تهران اطلاع داد.

پنجمین موزه روان پزشکی جهان در تهران

فاطمه احمدی - موزه دار - در گفت وگو با خبرنگاران، موزه روانپزشکی را یکی دیگر از موزه های دانشگاهی دانست که به عنوان بخشی از دانشگاه روان پزشکی در بیمارستان روزبه راه اندازی شده و گفت: موزه روان پزشکی به عنوان یکی از رشته های پزشکی، پیش از این در کشورهای اسپانیا، آلمان، بلژیک و دانمارک راه اندازی شده بود و اکنون این موزه به عنوان یک موزه پژوهشی در ایران راه اندازی شده است.

او اساس این موزه را موزه ای پژوهشی دانست و اضافه نمود: با انجام تحقیقات توسط بعضی از اساتید روان پزشکی در حوزه سلامت روان و تاریخ بهداشت روان، نتایج آن ها در قالب متریال موزه ای در آمد که این متریال نیز در هفت خوان در قالب یک موزه به نمایش درآمدند.

این موزه دارِ موزه ملی تاریخ علوم پزشکی در شرح این خوان ها گفت: خوان نخست به تاریخ روان پزشکی می پردازد. تاریخچه ای که از پیش از اسلام شروع شده و ریشه های روان پزشکی دوره باستان را شرح می دهد. در قسمتی از این خوان نیز به اشخاصی که در این حوزه آنالیز نموده اند اشاره می نماید مانند طبری به عنوان نخستین کسی به بحث خودکشی پرداخته، یا رازی که ریشه بیماری های جسمی را بیماری ها روانی می داند.

به گفته وی؛ در خوان نخست موزه، مجوسی اهوازی، اخوینی نخستین پزشکی که به زبان فارسی نوشته و در بخشی از کتاب های علمی خود به بیماران روانی و درمان آن ها می پردازد. ابن سینا که زعفران را عامل شادی بخش و درمان بعضی از بیمارانِ روانی و اختلالات روانی می داند، جرجانی به عنوان پایه گذار طب اطفال و نخستین کسی که به بحث کتب علمی به زبان فارسی پرداخته است، نیز معرفی شده اند.

او اضافه نمود: در آخرین بخشِ خوان اول، نیز به تاریخچه ایجاد بحث های روان پزشکی در دوره قاجار اشاره شده است که بر این اساس این بحث ها از دوره فتحعلی شاه باب می گردد و حتی پزشکان در رشته های تخصصی مثل روان شناسی به اروپا، اتریش و فرانسه اعزام می شوند.

احمدی، خوان دوم این موزه را شامل تصویری دانست که از آرشیو موزه پزشکی تهیه شده و ادامه داد: تصویرِ قرمزی که نسخه اصل آن مربوط به حدود 800 سال پیش در موزه استانبول نگه داری می گردد، تصویری است که مینیاتوری از نمایش دارالمجانین را نشان می دهد.

این موزه دار خوان سوم این موزه را شامل مجموعه عکس هایی دانست که توسط دکتر نصر اصفهانی به موزه اهدا شده است و اضافه نمود: او سال 1371 در خانه ای متعلق به تیمسار بهارمست مستقر می گردد، کسی که در حدود سال های 1315 تصاویری با موضوعاتی که بیشتر مسائل اجتماعی را نشان می دهد، ثبت می نماید. بخشی از این عکس ها در آن سال ها ثبت شده اند، بخشی از تصاویر نیز متعلق به دارالمجانین تهران بود، مرکزی که در کنار بیمارستان سینا کنونی قرار داشت و دولت به شهربانی تکلیف نموده بود تا بیماران روانی را از سطح شهر جمع آوری نموده و به آن مرکز ببرد. بهارمست در آن موقع با عبور از ان مرکز،تصاویری را ثبت می نماید که به یک مجموعه عکس بی نظیر تبدیل می گردد، با رسیدن آن مجموعه تصاویر به دست نصر اصفهانی، او آن ها را در اختیار موزه روان پزشکی قرار داد.

احمدی خوان چهارم این موزه را متعلق به بیمارستان روزبه و پیشکسوتان این مرکز دانست و اضافه نمود: پزشکانی مانند میرسپاسی، ساعدی و رضاعی که در راه اندازی یک مرکز تخصصی برای درمان بیماران روانی نقش بسیاری داشتند.

او خوان پنجمِ پنجمین موزه روان پزشکی جهان را معرفی فیلم هایی دانست که اختلالات روحی و روانی و درمان های قابل انجام روی ان ها را معرفی می نماید و گفت: حدود 30 فیلم با مضامین بیمارانِ روانی و پزشکانِ این بیماران شناسایی نموده بودیم، اما فعلا فقط پنج فیلم باد جن، گاو، عروسی خوبان، خون بازی و برادرم خسرو مورد تایید اساتید بوده است.

به گفته این عضو هیئت اجرایی کمیته موزه های دانشگاهی، در خوان ششم افرادی که در حوزه بین الملل مانند دکترافشین یدالهی که در این زمینه فعال بوده اند، معرفی شده اند.

او اضافه نمود: در این خوان، در کنار تصاویر و معرفی شخصیت ها دست خط ها و حتی ترانه های سروده شده توسط افشین یداللهی در کنار آثار او به نمایش درامدند، این افراد در کنار فعالیت های اجتماعی خود در این زمینه، در عین حال در حوزه بین الملل نیز ارتباطات بسیار قوی داشته اند.

احمدی اما در شرح خوان نخستین موزه روان پزشکی جهان نیز گفت: در بخش پایانی موزه، پزشکانی مانند شاه محمدی و علاقه بند راد معرفی می شوند که برای نخستین بار، روان پزشکی مدرن را وارد ایران کردند، آن ها نخستین کنگره ها در این حوزه را در دهه 60 در ایران برگزار کردند.

موزه روان پزشکی در بیمارستان روزبه تهران هر روز به جز روزهای غیر تعطیل از ساعت 8 تا14 فعال است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 18922

به "پنجمین موزه روان پزشکی جهان در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنجمین موزه روان پزشکی جهان در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید